
3. HET BANKSPEL
Doel: werken met grote getallen, verdieping van het inzicht in het tientallig stelsel, bevorderen van het hoofdrekenen.
AANBIEDING
De sommen variëren en lopen op in moeilijkheid. De kinderen hebben verschillende rollen.
Rekenaar: heeft zowel de grijze als de gekleurde getalkaarten voor zich en rekent de vermenigvuldig-
sommen een voor een uit.
Schrijver: heeft een vel papier voor zich waarop hij alle uitkomsten noteert.
Bankier: heeft de witte getalkaarten voor zich en geeft alle uitkomsten aan de wisselaar.
Wisselaar: ontvangt alle uitkomsten van de bankier, sorteert ze en wisselt waar nodig met de bankier.
Controleur: controleert alle handelingen tijdens het spel.
De kinderen hebben dit spel nog niet gespeeld. Ze zijn zeer enthousiast. Ze vinden het vooral spannend om de verschillende rollen te spelen. Ze leren elkaar het spel en helpen elkaar met de verschillende handelingen.
We beginnen met 1 cijfer als vermenigvuldiger. De kinderen gaan al gauw over met 2 cijfers en dan met 3.




Maak jouw eigen website met JouwWeb