2. HET FICHESSPEL

 

Doel: met symbolisch materiaal het kind laten oefenen met de vier hoofdbewerkingen.

 

Het fichesspel is mooi materiaal waarmee de kinderen uitvoerig kunnen werken om cijferend te rekenen. Het maakt goed inzichtelijk wat er gebeurt bij inwisselen. De kinderen zijn handelend bezig met de enen, tienen, honderden en duizenden. Dit materiaal is goed te gebruiken voor de kinderen om samen te werken. Delen vergt wat meer voorbereiding en uitleg.

 

E. vindt het lastig om van kolomsgewijs aftrekken over te gaan op cijferend aftrekken met inwisselen. Een mooi moment om een lesje met het fichesspel aan te bieden.

 

AANBIEDING

E komt aan tafel zitten. Om te herhalen heb ik het gouden materiaal er bij gelegd en benoem van beide materialen de enen, tienen, honderden en duizenden.

Ik heb een som (6223 – 2179) opgeschreven waarbij we moeten inwisselen en vraag haar het aftrektal neer te leggen.

E legt neer 6223.

R: we hebben 3 enen en daar moeten we 9 enen van aftrekken. Kan dat? Nee, dus nu moeten we gaan inwisselen.

R: een tien is 10 enen.

Ik pak een tien en wissel die in voor 10 enen.

R: nu heb ik 13 enen en kan ik daar 9 enen van aftrekken. Die doe ik weer in de doos. Nu heb ik nog 1 tien over en daar moet ik 7 tienen van aftrekken. Kan dat? Nee, dus nu moeten we weer inwisselen. Een honderd is 10 tienen.

E pakt een honderd en wisselt die in voor 10 tienen.

R: Nu heb ik 11 tienen, daar kan ik 7 tienen van aftrekken. Die doe ik weer in de doos.

Nu heb ik nog 1 honderd over. Daar moet ik 1 honderd van aftrekken.

E haalt de honderd weg.

R: er liggen 6 duizenden. Daar moeten we 2 duizenden van aftrekken.

E legt 2 duizenden in de doos.

R: dus de som 6223 – 2179 = 4044

Je ziet liggen: 4 enen, 4 tienen, 0 honderden en 4 duizenden.

Inmiddels is Y aangeschoven en zit aandacht te kijken. E en Y gaan samen verder met aftreksommen.